salam terakhir

on Sunday, October 4, 2009

Sebak di dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu saat ini. Satu keputusan yang perlu aku pikul yang bukan lahir dari kehendak hati. Di sini aku banyak menenangkan diri aku sendiri, berkongsi segala rasa yang ada, yang adakalanya aku tak mampu meluahkan pada mereka yang bernama ‘manusia’. Di sini aku lebih tenang, sesekali bercerita tentang gelodak jiwa. Sayangnya, hari ini aku akan akhirkan semua ni, atas alasan yang tak mampu aku suratkan. Biarlah hanya aku dan Allah Yang Mengetahui betapa aku jujur di sini, tanpa menyembunyikan apa apa, tanpa berniat dusta. Yang ada di balik jiwa ini hanya mahu menitip cerita yang luhur. Empat tahun aku berkongsi segalanya di sini, berakhir jua.

Aku ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon ampun dan maaf pada semua yang pernah singgah di sini, pada semua yang pernah memberi semangat pada aku, langkahku sampai di sini. Salam maaf ini juga buat semua yang pernah aku tulis kisahnya di sini, percayalah…tiada sebarang niat memalukan kalian apatah lagi membuatkan kalian terasa cuma yang aku rasakan aku berhak menulis sebarang baris kata kerana ini laman hidup aku. Apapun, aku minta maaf. Selepas ini tiada lagi cerita tentang sesiapa malah cerita aku juga aku kuburkan di sini.

Mungkin ada rahmat yang tidak aku ketahui. InsyaAllah aku akan terus tabah melangkah dalam hidup ini. Bukan mudah untuk aku tapi aku yakin dan aku kenal siapa aku. Yang memandang belum tentu tahu betapa beratnya dugaan yang aku pikul ini. Tapi, jika kesengsaraan ini dapat meringankan beban insan lain, aku sanggup berkorban, sekali lagi.

Ya Allah Ya Tuhanku, satu ketika lalu Kau tunjukkan aku tempat ini untuk aku membawa diri memujuk hati tapi hari ini segalanya hilang dan aku percaya Kau tahu tentang apa sebenarnya yang ada di dalam hati ini. Hanya padaMu Tuhanku, aku berserah.

2 comments:

epit said...

owh..ok..i paham kot cite u..n i paham kot pe yg u rse..ppe pn..u kuat kan semangat k..u sedeyh xkn smpi bile2..1 day..i mesti jumpa something yg btol2 hepi dlm idop u..n jadi kn pe yg u lamai skng ni sebagai pengajaran n panduan utk idop u k??

epit said...

adoi..slap type..haha..mksud i..1 day u mesti jumpa smething yg btol2 hepi dlm idop u..=)

Post a Comment